Zo leer je kinderen lezen en spellen.
Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
Bij technisch lezen en spellen doen zich bij tal van kinderen problemen voor zoals: gebrekkige letterkennis, vastzitten aan globaalwoorden, niet goed kunnen analyseren, de eerste letter vergeten, te lang spellend lezen of globaal lezen, problemen met het lezen van lange woorden, problemen met het schrijven van open en gesloten lettergrepen en andere niet-klankzuivere woorden.
Shirley Snip Onderwijstrainingen & advies werkt volgens de al jaren bewezen methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen” van drs. José Schraven. Deze methodiek is een preventieve instructiemethodiek voor lezen en spellen. De methodiek kan bij iedere bestaande methode gebruikt worden en is sinds 2013 geheel uitgewerkt in het spellingsdeel van STAAL.
Shirley helpt graag leerkrachten en scholen om hun lees- en spellingsonderwijs te verbeteren. Dit doet zij laagdrempelig en praktisch. Zij neemt daarvoor haar 22 jaar ervaring als leerkracht in de groepen 2 t/m 8 mee.
Doelgroep: Leerkrachten groep 3 van basis- en speciaalonderwijs, maar ook interessant voor andere leerkrachten, directie, onderwijsassistenten, remedial teachers, intern begeleiders en taalcoördinatoren.
Doel van de cursus is om de eigen methode effectiever te maken en boven de stof komen te staan. Daardoor kun je als leerkracht bewuste keuzes maken van wat wel en niet te doen. Doel is de effectiviteit van het lees-spellingonderwijs te vergroten door de leerkrachten een preventieve instructiemethodiek aan te bieden, zodat bovenstaande problemen voorkomen worden.
- De methodiek kan bij elke methode gebruikt worden.
- Heldere, eenduidige, stapsgewijze instructie bij elk onderdeel om falen te voorkomen. De instructie werkt dan preventief. Daarna volgen inoefening en gerichte feedback.
- Op deze manier ervaren de kinderen succes, wat een belangrijke motivatie is om plezier in het leren te hebben en te houden.
- De aanpak is groepsgewijs. Alle kinderen zijn op de hoogte van de basisinformatie.
- Differentiatie vindt binnen elk kernonderdeel plaats naar moeilijkheid, meer of minder visuele of motorische ondersteuning (adaptief).
- Spelling krijgt vanaf het begin evenveel aandacht als lezen.
- Het leren schrijven van woorden vraagt instructie- en oefenmomenten.
- Bestaande methodes worden omgezet naar een klanksynthese aanpak.
- In de niet-klankzuivere periode worden de woorden geordend op overeenkomstige lees-schrijfwijze met daaraan gekoppeld een regel of denkwijze.
- Ordening als denkkader zodat kinderen leren waarom woorden zo gelezen of geschreven moeten worden.
- Multisensorieel: het visuele, motorische en auditieve kanaal wordt zoveel mogelijk ingeschakeld.
Op dag 1&2 staat de klankzuivere periode centraal. Je leert wat de kernonderdelen zijn van het aanvankelijk lezen en spellen, hoe je letters aanleert m.b.v. klankgebaren en hoe je de instructieles efficiënt en effectief uitvoert.
Op dag 3&4 leer je hoe je effectieve lees- en spellinglessen geeft in de niet-klankzuivere periode. Woorden worden op overeenkomstige lees- en schrijfwijze geordend.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan lees- en spellingtoetsen.
Datum:
- Woensdag 03-09-2025 basiscursus klankzuiver deel 1 van 15:00 uur tot 18:00 uur.
- Woensdag 01-10-2025 basiscursus klankzuiver deel 2 van 15:00 uur tot 18:00 uur.
- Woensdag 07-01-2026 basiscursus niet-klankzuiver deel 2 van 15:00 uur tot 18:00 uur.
- Woensdag 21-01-2025 basiscursus niet-klankzuiver deel 2 van 15:00 uur tot 18:00 uur.
Locatie: De Optimist