Formatief handelen en evalueren

Overzicht Trainingen

Wil jij leren hoe je leerlingen inzicht geeft in hun eigen leerproces èn ze onderwijs op maat aan kunt bieden? Dan is de training "Formatief handelen en evalueren" echt iets voor jou! Tijdens de training leer je wat formatief handelen en evalueren inhoudt en krijg je input over hoe je het beste in leerlingen naar boven haalt. Je leert hoe je leerlingen motiveert en het geleerde direct in kunt zetten in jouw lessen.

Doelgroep
Deze training is voor leerkrachten die niet alleen willen uitgaan van toetsresultaten om te bepalen wat een leerling kan, maar ook de leerlingen zelf inzicht willen geven in hun eigen leerproces.

Wat levert het op?

  • Je kunt het verschil benoemen tussen formatief en summatief evalueren.
  • Je hebt jouw eigen leerdoelen geformuleerd op gebied van formatief evalueren.
  • Je weet hoe je het backward design kunt inzetten als middel om leerlingen te motiveren.
  • Je weet de juiste omstandigheden te creëren om effectief formatief handelen in te kunnen zetten
  • Je kunt praktische werkvormen inzetten om formatief handelen te stimuleren

 

Bijeenkomst1: In deze bijeenkomst bespreek je allereerst samen wat er onder formatief evalueren verstaan wordt. Vervolgens krijg je tien basisprincipes aangereikt die jou kunnen helpen om formatief te handelen in de klas. Tot slot is er ruimte om te kijken waar in jouw lesontwerp ruimte is voor formatief handelen en ontwerp je, op basis van jouw eigen lesplannen, een nieuwlesontwerp.

Onderwerpen:

  • Wat is formatief evalueren
  • 10 basisprincipes
  • 5 stappen van de formatieve cyclus
  • Model formatief handelen
  • Lesontwerp

Bijeenkomst2: Praktische werkvormen en de juiste omstandigheden creëren

In bijeenkomst twee gaan we kijken naar praktische werkvormen waarmee je formatieve checks kan uitvoeren en hoe je de juiste omstandigheden kunt creëren voor formatief handelen. Dit wordt onder andere gedaan door leerbevorderende feedback te kunnen geven, te weten hoe je je leerlingen kunt motiveren en hoe je ze naar een groei mindset kan krijgen.

Onderwerpen:

  • Verschillende werkvormen voor formatieve checks
  • Leerbevorderende feedback geven
  • effectief feedback geven
  • Zelfdeterminatie theorie
  • Growth en Fixed Mindset

Data:

  • woensdag 13 november 2024. Tijd: 14:45-17:45
  • woensdag 15 januari 2025. Tijd 14:45-17:45

 

Locatie: G. Th Rietveldschool, Edisonstraat 3 | 1171 AL Badhoevedorp

Kosten: €224 pp uit academie budget

Datum
15 januari 2025
Tijd
14:45 - 17:45
Locatie
Rietveldschool
Plekken vrij
4